Kutatás a szponzorüzenetekről és a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokról

Átlagosan napi kétszáz szponzorüzenet éri el a tévézőket; az e téren vezető TV2-ben csökkent, az RTL Klubon jelentősen nőtt az ilyen megjelenések száma – tudható meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából, a társszabályozásban együttműködő Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) elemzése pedig megfelelőnek találta a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok megjelenési gyakorlatát.

Az év első felében a legtöbb cég – összesen 83 – a TV2 Mokka című reggeli magazinjában jelent meg támogatóként, a legtöbb szponzorüzenet – összesen 12 822 – pedig a csatorna időjárás-jelentéséhez kapcsolódott az NMHH vizsgálata alapján – áll a hatóság által az MTI-hez eljuttatott közleményben.
Mint írják, a leggyakrabban szereplő támogató cég az Új Ház Centrum Zrt. volt 2229 hirdetéssel, majd a Fundamenta Lakáskassza Zrt. (1795 alkalommal) és a Leier Hungária Kft. (1676 megjelenéssel). A vizsgált időszakban több mint ezer cég 1534-féle támogatói üzenete 67 049 alkalommal volt látható a képernyőkön.
A legtöbb támogatói hirdetés a TV2-n jelent meg, a 30 198 megjelenés azonban negyedével elmarad a tavalyi év azonos időszakában mért 39 961 hirdetéshez képest. Magasat ugrott a szponzorhirdetések száma az RTL Klubnál, a tavalyi 13 982-ről 19 911-re. A Duna TV esetében nem tapasztalható számottevő változás, az idei első félévben 4285, tavaly 4277 hirdetés jelent meg a képernyőn. Díj- és nyereménytárgyról szóló szpot 55 műsorban volt látható, és ez az összes támogatói hirdetés 11 százalékát fedte le. Az ilyen jellegű támogatások elsősorban a Mokkához (920) kapcsolódtak, és a nyeremények zömét a szabadidő szektor képviselői ajánlották fel – összesen 1722 darabot – írják.
A hatóság 2017 első félévében a legtöbb nézőt elérő országos kereskedelmi televíziók, az RTL Klub és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV műsoraiban vizsgálta a támogatói üzeneteket, egy-egy hónapig helyet kapott a mintában az M4 Sport, az ATV, az TTL II, a Sport2, a SuperTV2 és a Viasat3 csatorna is. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható – jelezték.
A közlemény szerint a médiatanács elfogadta a társszabályozó szervezetek idei első félévi beszámolóit. Emlékeztetnek: a társszabályozási rendszerre a médiatörvény nyújt lehetőséget, így a médiatanács önszabályozó szervezetekkel működik együtt annak érdekében, hogy ösztönözzék az önkéntes jogkövetést, és teljesüljenek a médiaigazgatásra vonatkozó jogszabályok céljai, alapelvei.
Mint írják, a szakmai szervezetek a médiatanácstól kapott felhatalmazás alapján, a testület anyagi támogatásával igazgatási feladatokat látnak el hatósági jogkör nélkül, a médiatanács pedig felügyeli a feladatok ellátását. A megállapodások keretében a szervezetek kutatásokat is vállalhatnak. A most elfogadott beszámolókban olvasható az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokra irányuló vizsgálata, amely kiterjesztette azt a gyártókon kívül az élelmiszerláncok reklámjaira is.
A testület górcső alá vette a 2017 első félévében közzétett összes, a témába vágó tévé- és újsághirdetést: ez 37 tévécsatorna 126 tévéreklámját és 64 nyomtatott sajtótermékben megjelent 267 hirdetést jelentett. A vizsgálat pozitív eredménnyel zárult: az ÖRT Magatartási Kódexének minden reklám megfelelt, tehát száz százalékos a megfelelési arány, hiszen a vizsgált hirdetések közül egyik sem volt károsnak nevezhető, és mindössze kettőt tartott aggályosnak – ez csupán fél százalék. A teljes tanulmány az ÖRT honlapján megtalálható lesz – olvasható a közleményben.

2017. szeptember 22.

MTI

You may also like...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás